Estrena de DORIAN GRAY. La belleza non ha pietá (*)

dilluns, 30 gener, 2017 - 20:00
DORIAN GRAY. La belleza non ha pietá. “Sala Gran” (*)

 

En aquesta edició, la 080 Barcelona Fashion comptarà amb un apadrinament de luxe de la mà del dissenyador Pierre Cardin, que presentarà la seva producció Dorian Gray. La bellesa no té pietat, a la Sala Gran del Teatre Nacional de Catalunya (TNC). Després de l’èxit de l’estrena a La Fenice de Venècia, el prestigiós dissenyador presentarà al TNC la seva obra, un espectacle musical que reflexiona sobre l’inexorable pas del temps a partir de l’obra d’Oscar Wilde.

 

El dissenyador, que a més de ser-ne el productor signa el vestuari de l’obra, assistirà a la presentació al TNC. En el marc de l’acte, l’organització del 080, en nom del govern de la Generalitat, retrà un homenatge a la seva trajectòria professional.

 

A través de text i música, aquesta obra de Daniele Martini parla de la bellesa i de les obsessions d’una icona que podria ser actual. La narració comença en el moment en què Dorian ha complert trenta-vuit anys i, encara que el seu aspecte s’ha mantingut immutable, la seva ànima, atrapada en el quadre que té amagat fa anys, mostra senyals monstruoses de fets inconfessables. Cada una d’aquestes marques té una història i una emoció que Dorian reviu a mesura que reflexiona sobre la vida, a partir d’afrontar la seva pròpia bellesa.

 

En aproximadament una hora i mitja, les quinze àries de la partitura s’encadenen en una interpretació i intensos plans de llum. L’acció estètica es desenvolupa en un context escenogràfic abstracte i sòlid, en sinergia amb l’aportació dels vídeos que transporten l’acció escènica de la perspectiva del protagonista a una dimensió fantàstica.

 

La direcció artística i les escenes de l’espectacle estan signades per Rodrigo Basilicati, sota la direcció original de Wayne Fowkes i d’Emanuele Gamba i el vestuari de Pierre Cardin. L’intèrpret del novel·lesc personatge de Wilde és Federico Marignetti, acompanyat a escena per Thibault Servière. Completen el repartiment artístic Daniele Falangone, responsable d’arranjaments i so; Sara Caliumi dissenyadora de vídeo, i Paolo Bonapace, dissenyador d’il·luminació.

 

DORIAN GRAY. La bellesa no té pietat

Producció: Pierre Cardin

Director artístic i d’escena: Rodrigo Basilicati

Direcció: Emanuele Gamba

Intèrprets: Federico Marignetti i Thibault Servière

Autor de text i música: Daniele Martini

Posada en escena original: Wayne Fowkes

Arranjaments i so: Daniele Falangone

Disseny de vídeo: Sara Caliumi

Disseny d’il·luminació: Paolo Bonapace

Vestuari: Pierre Cardin

Producció delegada España (Catalunya): Testamento PCT

Coordinació tècnica delegada España (Catalunya): David Pascual

 

BIOGRAFIES
 

PIERRE CARDIN
 

El dissenyador francès d’origen italià, nascut l’any 1922 a San Biagio di Callalta, va començar a treballar en el món de la moda l’any 1946 al costat de Dior, però ja el 1950 va fundar la seva pròpia marca, presentant 3 anys més tard la seva primera col·lecció per a dona. És una de les figures més rellevants del sector, pel seu esperit creador i transgressor, creant un estil únic inspirat en l’avantguardisme i els dissenys espacials.
 

Cardin va ser el màxim exponent del prêt-à-porter, i va revolucionar el món de la moda no només en el seu vessant creatiu, sinó també pel seu esperit emprenedor i la seva visió empresarial. El seu vincle amb el teatre es remunta als seus inicis, dissenyant el vestuari per obres teatrals produint més de 400 obres de teatre a l’Espace Cardin. Fa poc més de dos mesos, al novembre 2016, Pierre Cardin va celebrar a l’Acadèmia de Belles Arts de l’Institut de França, a Paris, els seus 70 anys de carrera, ara la 080 Barcelona Fashion vol sumar-se a la celebració i retre-li un homenatge per la seva trajectòria professional.

 

Autor i compositor italià nascut a Pàdua. Daniele Martini ha adquirit una rica experiència en la composició i el cant en diversos camps: clàssic, pop i banda sonora. Arran d’aquestes experiències, decideix dedicar-se completament al cant i a l’escriptura d’obres musicals: el seu talent és descobert molt aviat pel productor i mecenes francès Pierre Cardin. El 2009, Cardin produeix el seu propi musical Casanova, amors i enganys a Venècia, que després de l’estrena mundial a la plaça de Sant Marc, va aconseguir l’èxit a tot Europa: dignes de menció són les interpretacions al Gran Teatre del Kremlin de Moscou i a l’Òpera d’Atenes. També en aquest cas produït per Pierre Cardin, el 2013 Daniele Martini signa Hamlet, drama musical en qualitat d’autor, intèrpret, director i coproductor. El seu tercer treball per al teatre musical, produït novament per Pierre Cardin, és Dorian Gray. La bellesa no té pietat.

 

 

FEDERICO MARIGNETI

 

Nascut a Roma, Federico viu a Montepulciano, on estudia guitarra clàssica, acústica i elèctrica i es diploma en batxillerat humanístic. El 2009 és admès a la BSMT de Bolonya, on es diploma el setembre del 2012. El mateix any entra a formar part del repartiment de Spring Awakenig a Itàlia, dirigit per Emanuele Gamba, en el paper del protagonista Melchior Gabor, i participa a la gira 2013/2014 i 2014/2015. Des del març del 2014 fins al febrer del 2016 és el nou Romeo a l’òpera popular Romeo e Giulietta - Ama e cambia il mondo, dirigida per Giuliano Peparini i produïda per David Zard. Participa a les pel·lícules The Tourist / Lost in Florence, dirigida per Evan Oppenheimer, en el paper de Filippo, i Assolo, dirigida per Laura Morante. Participa a les ficcions del canal RAI Un passo dal cielo 3, dirigida per Jan Michelini, i Una pallottola nel cuore 2, dirigida per Luca Manfredi. El setembre del 2016 és nominat al Premi Persefone com a Millor Actor Protagonista i guanya el Premi Persefone al Millor Actor Emergent. El 2016 debuta amb el paper de protagonista a Dorian Gray. La bellesa no té pietat.

 

 

THIBAULT SERVIÈRE

 

Amb només 12 anys, Thibault va fer els seus primers passos en un escenari com a trapezista solista en l’art circense, i això serà el desencadenant del seu amor per l’escena. De fet, després de l’èxit de la seva actuació en les trobades nacionals de circ a Amiens, assistirà al festival CIRCA i al Festival Internacional de Domont.

 

En paral·lel, inicia cursos i estudis de teatre. Immediatament després d’obtenir el títol de batxillerat científic, ingressa al Conservatori Francis Poulenc amb Erik Jacobiac. Una trobada artística i humana que el portarà al seu primer projecte per a la televisió i el teatre. En el seu camí, coneix Nadia Vadori-Gauthier i és admès en el seu prestigiós laboratori coreogràfic en què descobrirà el potencial del llenguatge del seu cos. Aquests ensenyaments li permetran cridar l’atenció del mestre Pierre Cardin, dissenyador, però també productor teatral des de fa 50 anys. Actualment assumeix el paper de l’ànima a Dorian Gray, la bellesa no té pietat.

 

 

WAYNE FOWKES

 

Nascut a Leeds, Gran Bretanya, Wayne Fowkes viu a Àustria amb la seva família. Va iniciar la seva carrera com a cantant i ballarí al West End londinenc, on va formar part d’espectacles de grans dimensions. La seva carrera professional el porta a ocupar-se de la coreografia i de la direcció artística de produccions televisives al Regne Unit i a altres països europeus. Als 30 anys arriba a ser director resident per a Andrew Lloyd Webber. L’any 2000 és coordinador artístic d’una gran sala londinenca: el Millenium Dome. El mateix any és director artístic de Notre Dame de París, i s’ocupa també de les produccions en altres llengües. Poc després, el 2004, Wayne serà director artístic del musical Don Juan. El 2007 dirigeix ​​la seva primera producció, Butterflies, presentada a Pequín. El 2011 Wayne dirigeix ​​la seva aventura més gran fins al dia d’avui: Odysseo de Cavalia, actualment encara de gira per l’Amèrica del Nord.

 

 

EMANUELE GAMBA

 

Actor i director. Als vint anys acabats de complir, inicia la seva formació a la seva ciutat natal i, des del 1993, dirigeix ​​la companyia teatral Ars Nova, que encara avui representa el seu laboratori predilecte d’estudi i de posada a prova. El 1995 es gradua en història del teatre a la Universitat degli Studi de Pisa, amb la tesi Del joglar de l’edat mitjana a Dario Fo, que segueix com a assistent i col·laborador durant el 1994 i el 1995. En aquest mateix any comença a col·laborar com a actor i director amb Alberto Fassini, Franco Ripa di Meana, Marina Bianchi, Micha van Hoecke, Hugo De Ana, Jonathan Miller i Bob Wilson, amb els quals treballa en els millors teatres italians.

 

A partir del 1995, aprofundeix en la seva formació d’actor i de director amb professors del prestigiós institut GITIS de Moscou i de la Guildhall School de Londres.

 

Des de 1997 col·labora amb el director Daniele Abbado en nombroses produccions d’òpera i de teatre italianes i estrangeres. Durant deu anys, és director artístic de l’Spazio Giovani Fuoricentro de Livorno, centre per als llenguatges de l’art i de l’espectacle, i és cridat per ensenyar art escènic al Conservatori Benedetto Marcello de Venècia.

 

Arriba llavors al musical i a la gran òpera moderna I promessi sposi, de Michele Guardi, amb el qual col·labora en la direcció del debut milanès a l’Estadi Meazza (San Siro). Romanent en el gènere, signa la direcció d’Across the universe, espectacle basat lliurement en el món musical dels Beatles, i tot seguit de Spring Awakening (produït per Todomodo Musical), que es troba en el seu segon any de gira nacional en els teatres més importants. Signa nombroses direccions de teatre, amb obres d’autors com Goldoni, Flaiano, Carroll, Ionesco, Cocteau, Homer, Kafka i Pasolini, però també d’òpera i de teatre musical, com Mascagni, Leoncavallo, Puccini, Favali, Riggi i altres.