L’exposició “El cos vestit” del Museu del Disseny es renova amb la moda del 080 Barcelona Fashion

Cooltura
divendres, 2 juny

L’exposició El cos vestit. Siluetes i moda 1550-2015es va inaugurar el 2008 al Museu del Tèxtil i la Indumentària de Barcelona amb l’objectiu de mostrar com ha evolucionat la indumentària al llarg de tots aquests segles, amb el vestit modificant la silueta a partir d’accions com reduir, ampliar i revelar. Amb més de 100 obres exposades, és una mostra que, passats gairebé deu anys, segueix seduint el públic, ara des del Museu del Disseny (DHUB) inaugurat a la plaça de les Glòries a finals de 2014. De fet, com explica una de les seves co-comissàries, Sílvia Ventosa, “és l’exposició que té més èxit al museu”, demostrant l’atracció que exerceix el món de la moda.

Una dècada és un temps significatiu en un sector tan canviant i dinàmic com la moda; d’aquí que aquesta primavera 2017, l’exposició “El cos vestit” s’hagi renovat amb dissenys més actuals, molts d’ells sorgits de la passarel·la 080 Barcelona Fashion. I és que, gràcies a un conveni entre el Consorci de Comerç, Artesania i Moda (CCAM) i el Museu del Disseny, una mostra de les col·leccions guanyadores del 080 passen a formar part del fons del museu i, entre elles, les comissàries Sílvia Ventosa i Teresa Bastardes han escollit les que millor representen les accions que articulen la selecció de peces exposades: ampliar, reduir, allargar, perfilar i revelar. En total, s’han incorporat 12 peces i 7 dissenyadors contemporanis que passen a ampliar la col·lecció permanent del Museu de Disseny.
 
El recorregut d’“El cos vestit” és cronològic; per tant, aquesta renovació s’observa especialment a la darrera sala, dedicada a la contemporaneïtat. Aquí trobem ara novetats com un look amb jersei de llana de volum XXL de la col·lecció “Transhumància” de Míriam Ponsa –guanyadora del Premi a la Millor Col·lecció la temporada de tardor-hivern 2013-2014-. També s’ha incorporat un disseny groc de CARLOTAOMS de la seva col·lecció debut al 080 de primavera-estiu 2016 amb què es van endur el Premi al Disseny Emergent, que introdueix el concepte d’agender en el món de la moda –diferent a unisex, com recalca Ventosa-.
 
Per la seva banda, Krizia Robustella és un altre dels nous noms gràcies un look de la seva col·lecció Road Club Lovers de tardor-hivern 2011-12, que serveix per incorporar l’street-wear més informal al museu, juntament amb un conjunt de Brain & Beast de la seva col·lecció primavera-estiu 2014 en la mateixa línia de roba de carrer que ara forma part de l’exposició permanent. Els emergents Isometric són una altra de les novetats amb un look masculí de la seva col·lecció Psique de tardor-hivern 2015-16 que beu de la sastreria clàssica per adaptar-la a l’home del segle XXI. En canvi, la dissenyadora Celia Vela està present amb un look molt femení de la seva col·lecció guanyadora de juliol de 2015, que podria emmirallar-se en les creacions clàssiques dels anys 50.
 
Precisament, el diàleg entre dissenys contemporanis i antics és una constant a l’exposició “El cos vestit”. Al llarg de les sales precedents, dissenys centenaris conviuen amb peces actuals, firmades per noms com Manuel Bolaño i Txell Miras, per establir una relació rica i sorprenent que demostra com la moda “és cíclica i arbitrària” en paraules de Ventosa. Altres creacions que s’han incorporat ara les firmen dissenyadors consagrats com Ailanto, Armand Basi, Lydia Delgado i Sybilla amb la voluntat que passat i present de la moda catalana es donin la mà a “El cos vestit”, el millor aparador de la història de la moda a casa nostra.