ENTREVISTA VM LA SIBERIA: “Volem trencar el classicisme de la pell. El nostre repte és fer veure que la pell també és moda”

Dissenyadors 080
dimecres, 3 febrer

Amb més de 125 anys d’història empresarial a les esquenes, la Victòria Espar i el Marc Espar estan al capdavant de La Siberia, l’emblemàtica pelleteria de Barcelona. Són cosins i membres de la quarta generació de l’empresa familiar, fundada al 1891. Economistes de formació i pelleters de professió, des de fa més de 10 anys són al capdavant de la direcció de l’empresa, combinant herència amb modernitat.
.
125 anys d’història empresarial, què us aporten i que us resten?

Marc Espar: Tot aquest bagatge tan extens ens ajuda, evidentment. Ens dóna força  per continuar lluitant, i és una experiència acumulada, ens aporta la cultura d’empresa, el gust per la moda i per la bona confecció. Potser, l’únic negatiu és que se’ns etiqueta de clàssics. El públic tendeix a vincular-nos amb el passat i no pas amb la moda i les noves tendències.
Victòria Espar: És un orgull ser la quarta generació d’aquesta empresa i com amb tot hi ha pros i contres.
.
La història de La Siberia és impressionant: al llarg de més d’un segle, quin considereu el moment més brillant i el més fosc de l’empresa?....
ME: Pel que ens han explicat, els moments més durs van ser la guerra civil i la postguerra, sens dubte. La botiga es va col·lectivitzar. Als anys seixanta, els descendents van recomprar-la i es va tornar a engegar. La dècada dels 20s, amb l’exposició Universal, van ser els anys daurats.
VE: Quan penso en el fundador que va engegar la primera botiga, al carrer Portaferrissa, després d’haver estat a Paris, amb només 20 anys, em meravello. Admiro la seva empenta.

La Siberia ha tingut com a clients a personalitats com Dalí, Miró,  Picasso... alguna anècdota o particularitat confessable?
ME: El famós abric de pell motejat que duia Dalí, el vam fer aquí. Segons ens han explicat, se’l va fer folrar de vermell. També comprava per a la Gala, però sobretot per a ell.

De la vostra biografia empresarial m’ha sorprès que a la botiga es va fer trobades de membres de la Nova Cançó. Expliqueu-m’ho.
VE: Espar Ticó, de la tercera generació, a banda de treballar a l’empresa familiar, es va caracteritzar pel seu compromís amb la llengua i la cultura catalanes i una de les coses que va impulsar va ser la cançó en català a través de la fundació d’Edigsa, la discogràfica que va començar a editar discs de la nova cançó. Les proves als nous cantants es feien aquí mateix.

Com i quan vau assumir vosaltres la direcció de l’empresa? Com va ser el relleu?
VE: Des de petita sempre he viscut el negoci, els meus pares treballaven aquí. Era el tema dels dinars familiars. Jo tinc una part creativa a la que volia donar sortida, i als 15 anys vaig entrar al negoci, aprenent a cosir i a confeccionar. Després de completar la meva formació universitària, vaig tornar a l’empresa. De fet, ha estat un relleu natural.
ME: El meu cas és similar. Des de petit, ho vius a casa. Vas agafant el gust per la professió i, després dels estudis d’Economia i el màster- ara fa ja uns quinze anys-, em vaig incorporar a l’empresa

Com treballeu? Un assumeix la part creativa i l’altre, l’empresarial?
ME: Som una empresa petita i el treball no està compartimentat. Els dos ens barregem bastant, i tots dos assumim rols diversos: la part economia, el rol comercial i la part creativa...
VE: Hem de tocar totes les tecles (somriu).

Cap a on voleu orientar l’empresa?
VE: La col·lecció que presentem al 080 es diu “El Viatge” i una de les coses que volem explicar és que hem fet un viatge de 125 anys i ara volem iniciar un altre on volem trencar el classicisme de la pell i renovar-nos. El nostre repte és que es vegi que la pell és moda. Volem obrir-nos a l’exterior, tenint present que som una empresa petita, i que treballem amb edicions limitades. Un altre repte és obrir-nos al sector moda. Ja col·laborem puntualment amb alguns dissenyadors de moda nupcial, però volem sumar esforços i crear canals de cooperació. Creiem que el 080 ens pot obrir aquestes portes.

Comprar una peça de pell és car?
VE No és un material barat, però és més assequible del que pot semblar. No hem d’oblidar que la pell és sostenible, natural, biodegradable, i reutilitzable. De fet, estem molt i molt avesats a transformar abrics antics en peces d’última moda. La darreres tendències de compra, sobretot entre els més joves, apunten en aquest sentit. I aquesta filosofia, del reciclatge i la reutilització, encaixa a la perfecció amb la moda en pell. A més, la nostra aposta de combinar la pell amb altres materials, contribueix a rebaixar encara més el cost. Hi ha abrics de llana més cars!

Ens podeu avançar algun detall de la col·lecció que veurem?
ME Adaptant-nos als nous gustos, hem introduït noves tècniques en la manera de treballar la pell, i la combinem amb nous materials com neoprens, llana o punt. Amb això volem treure a la pell aquesta suposada importància. 
VE: La col·lecció compta amb colors naturals, propis del paisatge durant un viatge: verds, blaus, teules, beixos, ocres... La pell és un material molt noble, i ens dóna bastant ventall de possibilitats de treballar-la. En la col·lecció hem fet peces que no són el típic abric, sinó que hem posat pell a faldilles, a pantalons, a jerseis i shorts. Són peces molt portables, molt fàcils i afavoridores, amb un punt de sofisticació.
..

En cinc preguntes... Victòria i Marc Espar
Quin dissenyador admires: (V.E.) Armani (M.E.) Fendi
Quina és la teva icona de moda: VE Coco Chanel, Audrey Hepburn, Daniel Craig com a 007
Quina peça no falta en el teu fons d’armari: (ME) texà (VE) un pantaló negre
Quina peça, complement de moda no et posaries mai: (ME) uns escalfadors (VE) tot és portable, depèn de com es combini 
Què no pot faltar en el nostre armari la propera temporada tardor-hivern? Un abric oversize Victòria i Marc Escar (VM La Siberia)Vrg