UMIT BENAN

Dia
dimarts, 5 febrer, 2019 - 21:00
Hora
21:00
Lloc

Recinte Modernista de Sant Pau
C. Sant Antoni Maria Claret, 167
08025 Barcelona

BIOGRAFIA

Umit Benan volia ser cineasta, però es va desviar cap a la moda de manera natural, tot i mantenir la necessitat d’explicar històries intactes. No fa distinció entre la vida, la fantasia i la ficció perquè, realment, no n'hi ha. «M’interessen els contrastos. La vida tracta sobre això, no?», diu. La seva roba, real, atrevida, imaginativa, segueix el seu exemple. La impressió estètica deixa una marca indeleble en les ments fèrtils. Umit Benan, fill de pares turcs, va néixer a Alemanya el 1980 i va créixer a Istanbul. Com a nen dels anys 80, el van bombardejar amb la moda assertiva i les poderoses visions masculines de l'època gràcies al pare, fabricant de roba. Com a adolescent dels anys 90, va absorbir els contrastos i les capes de la dècada mentre creixia lluny de casa a l'internat i a la universitat, a Suïssa i als Estats Units. El seu punt de vista totalment personal deriva d'aquestes arrels. Després de graduar-se, Umit va treballar amb dissenyadors prestigiosos a Nova York i a Milà, on finalment es va instal•lar l'any 2006. Va llançar la seva línia homònima el 2009 i ràpidament va guanyar la 1a edició del certamen Who's on Next/Uomo l'any següent a Pitti Uomo. El 2012 Umit Benan va ser la millor marca de roba per a home al Japó. Entre el 2011 i el 2013 Umit va ser el director creatiu de Trussardi i va dissenyar roba per a home, dona i accessoris de primera línia. Umit Benan utilitza la roba per a construir personatges i aprofita les experiències acumulades de la vida muticultultural en una ciutat caòtica plena de contrastos, com ara Istanbul, o la barreja de diferents caràcters i cultures experimentats als dormitoris de l'internat. Són aquestes barreges i friccions que el motiven. «No m'agrada la perfecció» afirma havent dominat l'art de la perfecta imperfecció. El càsting de carrer, per tant, es converteix en una eina essencial: no com a reclam, sinó com a fase integral del procés de disseny. Quan Umit troba el personatge que representa l'estat d'ànim que té en ment per a la temporada, construeix tota una ficció al seu voltant i l’escriu amb detall, com el narrador que és, per a, finalment, traspassar-la a la roba. La llibertat d'expressió és l'objectiu principal d’Umit a la vida i la raó per la qual va decidir-se per la moda. Amb cada col•lecció, aborda temes que l’afecten personalment, com les idees errònies al voltant d'una barba; l’ètica dels artistes proscrits que vaguen pels carrers metropolitans de nit, o els records d'una amiga a qui li encantava la roba d'home. La marca de moda d'Umit pot estar carregada d’una aura narrativa, però és la roba la que realment parla per si mateixa i traspuen una masculinitat per excel•lència. És sofisticada, luxosa i resistent: l'armari escollit per homes elegants que s’embruten les mans. Refinat però cru, l'home Umit Benan és autèntic, potent i ple de contrastos vius. Igual que la vida.  

 
COL·LECCIÓ – GOD is BLACK Part 2.  

Pioner en l´ús del disseny per explicar històries, Umit Benan explora la profesió de creador de moda com quelcom més que una proposta de noves siluetes i formes per cada temporada, evitant a l’hora la trampa de crear imatges simplement com a exercici d’estil virtual. Tot i que enfocat en peçes reals, fabricades per ser vestides per homes reals, l’objectiu de l’Umit és sempre el de comunicar un missatge més ampli, sempre lligat al món en el que habita i a allò que li afecta personalment. Com a home musulmà que viu en un polaritzat món occidental, i sempre portaveu d’una masculinitat assertiva, Umit Benan canalitza el controvertit carácter del musulmà negre en la seva nova col•lecció. Jaquetes camperes, vestit relaxats, caftans, clàssics abrics de sastrería i càrdigans són la seva interpretació de la moda conçebuda per arribar al carrer.