“El nostre somni és que la firma Antonio Miro torni a Nova York”

Dissenyadors
26 maig 2017 - 00:00

Parlar d’Antonio Miro és parlar de 35 anys de moda i d’un segell associat a creativitat, contemporaneïtat i una visió pròpia de l’elegància i el disseny. Després d’un procés de rejoveniment, Andrea Arquero (directora general) i Albert Villagrasa (director creatiu) han pres les regnes de la firma i han tornat a enfilar Antonio Miro dalt les passarel·les. La seva rentrée ha estat a la passarel·la 080 Barcelona Fashion, i ho han fet per la porta gran: el febrer passat, la firma va guanyar el Premi Nacional 080 a la Millor Col·lecció amb la proposta “Orígens”, en la 19a edició de la passarel·la catalana celebrada al Teatre Nacional de Catalunya (TNC).

Com valoreu la passada edició del 080 i la vostra participació al certamen?
Albert Villagrasa: Depèn del que esperi una marca: si el que vols és donar més veu a la firma, que es vegin els teus dissenys i després tenir un material que pots moure, en aquest sentit molt bé. Hi ha però, marques que busquen (en el 080) un camí per vendre més, per fer més negoci...i de fet sí que ajuda, però nosaltres ja tenim els nostres propis canals. La direcció artística és molt molt bona, i també el maquillatge i perruqueria, això també és excepcional. També m’agrada molt l’aposta de la 080 pels joves dissenyadors.
 
Què et sembla l’aposta del 080 de posar sobre una mateixa passarel·la a talents emergents, disseny independents i marques de moda?
AV. Em sembla molt bé, perquè tots hem estat dissenyadors novells, i no donar oportunitat als que comencen em sembla molt egoista. Tothom ha volgut una oportunitat i tothom se la mereix. Quan acabes la universitat necessites que algú t’obri una porta: tots hem començat per aquí. Precisament, la nostra firma en cada edició mira de col·laborar amb algú que comença. Quan acabes els estudis tens molt per donar, ets molt verge i que algú et doni veu és molt important.
 
Parlem de la col·lecció premiada, “Orígens”, inspirada en la comunitat menonita. No només el jurat la va escollir sinó que ha estat molt aplaudida pel públic i la premsa. Com va sorgir la idea?
AV. Un matí vaig pujar al metro i vaig veure que tothom a primera hora ja estava amb el mòbil, jo inclòs (riu), i de cop vaig pensar ‘ha d’haver algú que no visqui d’aquesta manera’, i em vaig posar a investigar. Aquest va ser el punt de partida de la col·lecció.
 
I el punt d’arribada ha estat una col·lecció molt ben valorada, de la qual s’ha destacat la seva sofisticació, sobretot en les propostes per a dona.
AV. Històricament la dona Antonio Miro ha estat molt austera, amb línies molt netes, i vaig pensar que les propostes havien de ser més sofisticades, apostant per una dona més sensual. Crec que la dona ha evolucionat molt en els últims anys: fa 15 anys, una dona de 50 anys era una dona gran i ara és una dona jove. El paper de la dona ha canviat molt, i vaig creure que havia de plasmar aquest canvi de rol de la dona en la col·lecció. La paleta de colors també me la van proporcionar els amish, després de documentar-me. Són el negre, el blanc i el gris.
 
Aquest premi se suma a la tasca que esteu duent a terme en els darrers temps per reactivar la marca. Com esteu conjugant aquesta doble aposta per la creativitat i per la comercialització?
Andrea Arquero: Aquesta aposta a nivell creatiu, liderada per l’Albert, ens està obrint certes portes, està contribuint a que se senti parlar més de la marca, i això ens està ajudant a nivell comercial. Evidentment, nosaltres tenim els nostres camins, treballant en la cerca de nous llicenciats, i col·laborant amb les nostres llicències. De fet, per a ells, que nosaltres tornem a desfilar té un valor brutal. Tot i que no hem deixat mai de presentar col·leccions, i sempre hi havia un quadre de col·lecció, indubtablement el fet que la col·lecció es presenti dalt d’una passarel·la contribueix a que totes les nostres llicències venguin millor. En això estem, treballant en l’obertura de noves portes gràcies al soroll que s’ha fet gràcies al premi 080 i al que nosaltres estem intentant generar pels nostres propis mitjans. Per això estem treballant col·leccions tan especials. La d’aquesta edició, la que ha estat premiada, ha aixecat molt de rebombori però a mi personalment també m’agrada molt la col·lecció que vam presentar a l’edició d’estiu de  2016, “Arquitectura del color”, una col·lecció molt fresca i alhora comercial, que ja transpirava aquesta femineïtat. En aquesta edició ha estat la apoteosi, però fa tems que estem apostant per la qualitat i la creativitat
 
Què penseu de la tendència See now, buy now?
AV. Ara mateix no encaixa en la nostra marca. És molt difícil per a una empresa com nosaltres, presentar una col·lecció i està preparat per comercialitzar-la dues setmanes més tard. Les nostres col·leccions són de molta qualitat, amb molts detalls que es fan a mà, i sé que és el futur, perquè la gent, cada cop més, veu una cosa i la vol tenir al moment, però tal i com estan muntades les estructures de les empreses, vas a una fira, escull un teixit, t’arriba el teixit, fas la prova, es fa la peça... Els risc és gran, perquè si tens un estoc i finalment no el vens, és un risc. Aquesta tendència funciona per a marques que tenen moltes botigues on donar sortida directa a la producció, amb una venta assegurada.
 
Precisament parlant de botigues, quin és el vostre plantejament actual?
AA: Estem treballant en les dues vies: l’obertura de noves botigues, ja no només a nivell nacional, sinó a nivell també internacional, i alhora mantenir el nostre model de negoci, amb un partner del qui anem de la mà, com fem amb tots els nostres llicenciats. Crec que és la clau de l’èxit del projecte, anar de la mà d’algú que estigui al dia a dia del negoci. També estem intentant obrir una via cap a la distribució a través de gran canal, però és una cosa que treballem amb cautela perquè sota la nostra opinió, el canal multimarca ha estat el més perjudicat en els últims anys. L’ecommerce sí és una aposta que està sobre la nostra taula, no podem dir quan ho tindrem tancat però creiem que durant el 2017 apareixerà la nostra botiga online. Per nosaltres l’aposta és la multicanalitat.
 
A nivell internacional, quines són les vostres prioritats?
AA:  El nostre somni és Nova York. En el passat Antonio Miro ja va estar a Nova York, però volem tornar després del canvi del model de negoci. A més curt termini, valorem molt el mercat sud-americà, el mercat xinès, el mercat japonès, i Emirats, Dubai, països amb un gran potencial de compra. A nivell europeu, la nostra marca ja genera molt d’interès, qualsevol acció que fem funciona molt bé.