Juanma Granero: “El see now-buy now és un encert. En la moda, la idea de la compra ràpida és bona”

Dissenyadors
30 maig 2017 - 00:00

Juanma Granero (Barcelona, 1978) és un jove dissenyador català que compagina la feina al capdavant de la seva pròpia marca —Juanma by El Cuco— amb col·laboracions amb d’altres firmes de moda. Ha treballat com a dissenyador o estilista per a Josep Font, Torras, i més recentment ha col·laborat amb Escorpion. Fruit d’aquesta afortunada aliança, Escorpion es va endur el Premi 080 Modacc a la Millor Col·lecció de Firmes Exportadores de la passada edició de la passarel·la 080 Barcelona Fashion, amb la col·lecció “Heritage”. 
.
Primer de tot, felicitats pel Premi. Ja passada l’eufòria dels primers dies, com valores el guardó? Què ha representat per tu?
A nivell personal el valoro molt positivament. Crec que per a la marca ha estat també molt positiu perquè li ha donat visibilitat i possibilitat de desfilar gratuïtament a la propera edició. A mi també m’ha ajudat a tenir més visibilitat. Agraeixo molt la confiança que ha depositat la firma en la meva feina, i considero que ha estat un pas important per a la meva carrera professional. És la primera vegada que Escorpion confia en un creatiu per dissenyar una col·lecció i just amb aquesta col·lecció guanya un premi. Positiu en general.
.
Com va sorgir la col·laboració amb Escorpion?
Crec que Escorpion portava una línia bastant bàsica, i van considerar que era el moment d’arriscar una mica més. Va ser un acord mutu, entre Sybille (Horaist) (directora artística d’Escorpion) i jo. La firma volia presentar al 080 un see now buy now i em van traslladar la responsabilitat de crear una col·lecció amb els seus teixits i materials però aportant la meva visió.
. 
Parlem de la col·lecció premiada: Heritage. En què et vas inspirar?
Heritage, el nom ja ho diu, herència, vol recollir tot l’esperit, essència i personalitat de la marca. Vaig voler mirar enrere, al passat de la firma, observar la línia que ha portat Escorpion d’utilitzar determinats materials, amb tintats naturals, tricots i punts de viscoses elaborats per la pròpia marca a Igualada. És una col·lecció que respira l’essència de la firma però portada a un extrem més moda, més tendència i prêt a porter. És precisament en aquest punt on entra en joc el meu paper, més creatiu i més arriscat. Tot i que porto ja 10 col·leccions comercialitzades amb la meva pròpia marca, encara gaudeixo d’una major llibertat creativa. He rescatat a la col·lecció una gamma de colors, una determinada silueta, uns determinats prints, que formen part de l’evolució cromàtica d’Escorpion als darrers anys. Heritage té uns tocs retro que recorden l’època daurada de la firma, els 70s i 80s, amb tons mostassa, cremats, i una paleta de blaus i verdosos. També he volgut traslladar a la col·lecció un cert reflex de la naturalesa, ja que és una proposta de primavera-estiu i volia plasmar tot aquest sentit de llum, de frescor, de naturalitat. És una col·lecció molt equilibrada entre l’estil d’Escorpion i el meu propi. 
.
Com deies, “Heritage” és una col·lecció càpsula amb la qual Escorpion s’ha sumat al see now, buy now. Com veus aquesta nova tendència del món de la moda?  
Escorpion s’ha sumat a aquesta tendència, com han fet altres marques tant al 080 com a d’altres fashion weeks. Burberry’s i Gucci també estan presentant col·leccions ready to buy. Crec que és un encert, que la moda s’està movent molt ràpid i que amb social media, la gent ho veu i ho vol, i que el client hagi d’esperar gairebé un any per poder comprar la peça de roba, dóna massa permís a les multinacionals per a que actuïn de manera ràpida, oferint un producte molt més barat i molt similar, i al final s’emportin el client. Esperar tot un any fa perdre en certa manera l’encant. Crec que tant si fas una desfilada o una presentació, la idea de la compra ràpida és bona. En canvi, no ho veig tan bo per als estilistes, al qui per fer la seva feina se’ls deixa molt poc temps per moure la peça. En un mes han de treballar per treure la peça a premsa. Crec que aquesta és la part més complicada: la publicitat i les editorials de moda, els magazines. Però a nivell client és bo. El see now buy now no implica dissenyar més ràpid, sinó que afecta més als timings de les promocions que no pas a la part creativa o de producció.
.
Ja sigui amb la teva marca o per a d’altres firmes, has desfilat en diferents ocasions a la passarel·la 080 Barcelona Fashion, que de fet, aquest estiu celebrarà la seva 20ª edició. Com veus la passarel·la?
La meva participació al 080 va ser a l’edició d’estiu de 2014 amb la meva pròpia  marca, i he treballat en 4 edicions amb la firma Torras, per a qui vaig fer una petita col·lecció càpsula. De manera que amb la meva firma només he participat una vegada, i des d’aquesta experiència puc dir que el 080 et dóna visibilitat, tot i que a un nivell bastant local. Hi ha mitjans però el que vols com a dissenyador és tenir una visibilitat més internacional. Em continua costant veure encara la 080 com una passarel·la internacional. Crec que s’hauria d’internacionalitzar més i convidar més mitjans internacionals. El que sí és indubtable és valor dels materials gràfics, que són molt preuats, i que ens serveixen per moure’ls com a elements promocionals.
.
Pel que fa al teu projecte personal, què tens actualment entre mans?
Després d’”Heritage”, segueixo amb la meva marca, a la que li estic donant un enfocament més comercial. És veritat que desfilar em dóna visibilitat i presència però ara em ve de gust focalitzar-me en la projecció internacional i tinc en ment presentar-me a algun concurs per a creadors novells a nivell internacional. En aquest sentit, crec que hauria d’haver més ajuts institucionals per mostrar fora la moda dels dissenyadors petits, en fires o salons internacionals. En el meu cas, els ajuts me’ls he buscat jo personalment.