La moda agender (o unisex) triomfa a la 080 Barcelona Fashion

Dissenyadors
15 abr. 2019 - 00:00

A la passada edició d’hivern 2019 de la passarel·la 080 una tendència es va imposar per sobre la resta: la moda agender. En aquesta ocasió, no es tracta d’una tendència que neix del caprici i la visió dels dissenyadors i que canviarà amb l’arrobada d’una nova temporada. Es tracta més aviat d’un moviment de fons que té a veure amb una societat més diversa que fuig de les etiquetes de gènere per abraçar una moda centrada en l’individu i en l’estil personal i que entén que un mateix disseny serveix per a home i per a dona.
.

.
No és la primera vegada que la moda sense gènere desfila sobre la passarel·la catalana; però potser sí que és la primera edició que aquest corrent té un major protagonisme. Marques joves i emergents, connectades amb el públic millennial i centennial, com Killing Weekend i Jnorig, van presentar dissenys genderless a les seves desfilades, trencant barreres de gènere i demostrant que la moda urbana contemporània no entén de sexes sinó d’estil personal. Jnorig, per exemple va vestir les models amb camises maxi i pantalons amples mentre que els nois lluïen la cintura ben cenyida, canviant els estereotips de gènere amb molt d’estil.
.

.
Una altra interpretació és la que ofereix una altra firma emergent com és 113 Maison, que debutava sobre la passarel·la 080 Barcelona Fashion amb la seva moda orgànica d’acabat imperfecte. Encara que la seva desfilada la van protagonitzar majoritàriament un casting femení també incloïa models homes lluint dissenys oversize que també poden aplicar-se a la dona. Aquesta mateixa fórmula és la que va introduir Chulaap, un dels dissenyadors internacionals convidats que va dur el color africà a la passarel·la catalana. Homes i dones van desfilar amb looks a base de capes i dissenys amplis, amb mix d’estampats i prints, demostrant que la moda actual ja no va de gèneres sinó d’una visió pròpia i enaltir un estil personal.
.

.
Z1 i Pablo Erroz són altres dissenyadors de la 080 que trenquen amb els prejudicis de gènere a les sevs col·leccions en una tendència que no és nova. Carlotaoms, dues vegades guanyadora del Premi 080 al Millor Disseny Emergent el juliol de 2015 i febrer de 2016, van ser de les primeres a apostar per la moda agender a la 080. Amb una visió de la moda sense gènere molt contemporània, declinava el mateix look en home i dona, en col·leccions molt sòlides que van merèixer l’aplaudiment de la crítica. Tant que per aquesta aportació un dels seus looks ha passat a formar part de l’exposició permanent “El cos vestit” al Museu del Disseny de Barcelona com exemple de la moda del segle XXI.
.

.
I és que encara que la moda unisex va néixer els anys 60 com a revolució cultural, amb dissenyadors visionaris com Pierre Cardin i Yves Saint Laurent que van trencar barreres i van introduir peces de l’armari masculí al femení, la moda agender va un pas més enllà, tractant-se d’un fenomen prop del nou mil·leni. Ara no es tracta de transgredir, com els anys 60, sinó de llibertat. Les peces agender no s’associen a cap gènere, són neutres, i és cada individu qui se les fa seves amb el seu propi estil. La firma internacional del moment, Gucci, és un clar exemple del boom que viu la moda genderless en aquests temps. I la passarel·la 080 Barcelona Fashion demostra, a cada edició, que és un moviment que ha arribar per quedar-se.