Sybille Horaist: “Hem apostat fort per la proximitat. És meravellós poder treballar amb gent que està a prop”

Dissenyadors
5 jun 2017 - 00:00

Sybille Horaist és la directora creativa d’Escorpion. Des de la seva arribada a la firma al 2003, ha aportat la seva visió innovadora respectant l’herència de la marca catalana, fundada al 1929. Parisenca de naixement i establerta a Catalunya des de fa gairebé vint anys, Horaist està protagonitzant la renovació d’Escorpion, una evolució que ha culminat amb el Premi 080 Modacc a la Millor Col·lecció de la passada edició de la 080 Barcelona Fashion.
.
Felicitats pel premi. Passats ja uns mesos, com el valores? Què ha representat per a la firma?
Per a nosaltres va ser una sorpresa molt gran i molt agradable. No ens ho esperàvem.  Tot i que vam treballar amb molta il·lusió no esperàvem rebre aquest premi. Ha estat un motor que ens ha donat ales per seguir endavant, veient que l’esforç està donant fruits. 
.
Aquest premi culmina un procés de renovació de la marca, del que ets en gran part responsable. Com has fet per rejovenir una firma com Escorpion, amb gairebé 90 anys d’història?
El secret ha estat entendre la nova dona, una dona que ha evolucionat, i estar molt a prop d’ella. Volem tocar un determinar rang d’edat. Entendre el que necessita la nostra dona. Tot l’equip creatiu compartim les ganes d’anar cap endavant i de tocar més moda, ser més actuals. En certa manera, aquesta renovació ha estat un moviment natural, fruit de la il·lusió col·lectiva de l’equip. Conèixer gent nova i nous creadors ja et nodreix de noves idees i de creativitat.
.
Per a la col·lecció “Heritage” heu comptat el dissenyador independent, Juanma Granero. Com valores aquesta col·laboració?
Ha estat un plaer treballar amb ell. Juanma és una persona jove i molt professional. Això li dóna una visió molt moderna, i alhora és molt resolutiu i té les coses molt clares. Ha estat una col·laboració molt enriquidora. En el futur no descartem altres col·laboracions, tot i que la propera col·lecció (la que presentarem a la propera edició de la 080)  l’hem creat des de l’equip habitual de la firma.
. 
Amb aquesta col·lecció, Escorpion s’ha volgut sumar a la tendència del see now-buy now. Per què aquesta aposta?
Perquè això ens apropa encara més a la nostra clientela. Amb el circuit actual, haver d’esperar sis mesos per comprar la peça de roba és molt temps. Vivim actualment en un món d’immediatesa, de consum d’imatge, de consum en general. Aquesta primera experiència en el see now buy now ens va fer reflexionar perquè darrera no hi ha només un procés creatiu, sinó també tot un procés tècnic, d’imatge, la premsa... Tot plegat, comporta molts canvis. Vam haver de sospesar i adaptar-nos als nous reptes que se suggerien amb aquesta decisió. Crec que ho estem conduint bé. A nivell creatiu no afecta tant, perquè continuem treballant amb un any d’antelació, el repte està sent apostar perquè la peça estigui disponible quan el client faci la comanda. Requereix treballar amb major previsió que en el procés habitual, i també major agilitat a l’hora de promocionar la peça a la premsa. S’ha de treballar més ràpid, i amb més vista, apostar més pel que creiem que funcionarà. De tot s’aprèn, de manera que endavant!
.
La desfilada d’Escorpion ja s’ha convertit en una de les més esperades de la passarel·la 080 Barcelona Fashion. Ens pots avançar alguna cosa de la col·lecció que presentareu en la propera edició?
Desfilarem amb una col·lecció d’hivern, “Wonderland”. Apostem per un món meravellós, de màgia... (riu) i fins aquí et puc explicar. Tornarem a oferir una col·lecció per a dona moderna, no som una marca jove i tampoc ho pretenem. Estem enamorats de la nostra dona i no la volem canviar. Volem sorprendre amb el tricot, que és el segell de la casa. Intentem renovar-nos cada sis mesos.
.
Costa mantenir un segell d’identitat propi?
Quan  ho tens clar és un marc molt còmode en el que treballar. Nosaltres no volem perdre el nostre segell: ho tenim molt clar pel que fa a imatge, a publicitat, el que creem i produïm, de manera que sabem on ens movem. No ens perdem en tendències que no ens són pròpies.
.
Un dels objectius que us vau marcar, sobretot després de la crisis, ha estat relocalitzar la producció novament a Catalunya.
Som molt a prop de tenir tota la producció relocalitzada. Hem fet un gir molt important en aquest àmbit i hem apostat fort per la proximitat. És meravellós poder treballar amb gent que està a prop. Des del principi pots viure de prop el procés de producció. És un procés misteriós i meravellós de poder seguir al detall. Volem anar a més en aquesta línia per moltes raons: per eficiència energètica i també per comoditat. Els fruits són immensos, molt profitosos.
.
Quins reptes teniu a mig llarg termini a nivell comercial?
Pel que fa al mercat intern, volem obrir noves botigues. Tot i que és molt difícil el moment actual per al retail, continuem treballant amb El Corte Inglés, on estem renovant els nostres corners, per adaptar-los als canvis que estem vivint a l’empresa. A nivell export, comptem a una directora molt dinàmica, molt interessada en països nòrdics, Àsia, Rússia... Estem poc presents als EUA però és un mercat bo d’explorar. I volem continuar presents a França, que ens estima molt.
.
Com esteu afrontant el repte del comerç online?
No el veiem com una amenaça, perquè hem de viure amb els nostres temps. Estem treballant intensament en aquesta aposta per oferir tota la col·lecció online. Confiem que de cara a la desfilada de la propera passarel·la 080 la nostra botiga online estigui plenament en funcionament. Cal estar amb els temps i estem treballant per tenir en breu el nostre punt de venda online.